Šoférovanie auta v barefootoch

Neverili by ste, koľko majú barefoot topánky a elektromobily spoločných vlastností.

Úprimne, než sme vyhrali juhočeskú Firmu roku, kde jednou z výhier bolo zapožičanie elektroauta Volkswagen ID.5, sme o tom ani nepremýšľali... Ale keď ho teraz na mesiac skúšame, napadlo nás zdieľať zážitky zo šoférovania v barefoot obuvi.

Vyhlašování firmy roku

Ako sa šoféruje elektroauto?

Čo má elektromobil s barefootmi spoločného? V prvom rade pohodlie bez obmedzenia. Prídete, sadnete a idete. Žiadne zasúvanie kľúča ani štartovanie; žiadna spojka, jednotka a poskokom vpred. Štýlový interiér aj exteriér snáď ani nemusíme spomínať. Obdobne obujete bosé topánky a prsty pocítia luxus voľného priestoru.

Elektroauto

Vyjdete a… ticho! Samozrejme pokiaľ vzadu nekričia deti. Ale motor vám rozhodne neprehluší vašu obľúbenú popovú, rockovú alebo folkovú hviezdu. Podobne nepočujete ani ľahkú chôdzu v bosých topánkach, najmä ak viete našľapovať citlivo.

A ten odpich! Elektromobily akcelerujú snáď ešte rýchlejšie ako formula. Aspoň nám to tak príde :-). Rovnako sa noha pri kroku odrazí od palca a vďaka funkčnej klenbe vyrazí dopredu.

Elektroauto

V elektroaute aj barefoot obuvi sa cítime bezpečne, ale jeden rozdiel predsa len nájdeme. Zatiaľ čo bosé topánky nútia nohu aktívne pracovať a posilňovať svaly, v elektromobile leňošíte. A to nielen tým, ako si váľate šunky, ale aj vďaka mnohým nápomocným systémom, ako je napríklad automatické pribrzďovanie pri vjazde do obce či head-up displej, ktorý premení čelné sklo na obrazovku a stráži, aby ste z toho všetkého pohodlia neprešli do iného jazdného pruhu. Pri vysadaní sa automaticky posunie sedadlo, pretože potom sa lepšie vystupuje, ambientným osvetlením si vyladíte interiér, ako vás baví, panoramatickou strechou sa môžete kochať a inteligentný plánovač trás vám pomôže vybrať dobíjaciu stanicu počas výletu. Podobnými drobnosťami vás Volkwagen rozmaznáva. Všetko má intuitívne ovládanie a pokiaľ sa vám nechce ani na dotykovom displeji či volante čokoľvek stláčať, zachráni vás hlasové ovládanie.

Elektroauto při jízdě

Ako sme si zvykli na pohodlie barefoot topánok, iné by sme už nechceli. Z rovnakého dôvodu sa vôbec netešíme, že do ID.5 za pár dní naložíme deti aj s aktovkami naposledy a budeme musieť zapožičaný Volkswagen vrátiť. Zvykli sme si rýchlo. A to som pritom človek, čo sa na nové veci, najmä elektroniku, kvôli zmene nastavenia a ovládania, neteší. Tu som si ale po prvej jazde pripadala, že to auto poznám už dávno.

 

Zaparkované elektroauto

Je možné šoférovať v barefootoch?

Pozrite sa na závodné topánky vodičov formule, aké tenké podrážky majú! Minimálna hrúbka podrážky totiž prináša maximálnu citlivosť na pedáli. Kto si niekedy skúsil šoférovať v turistickej obuvi určite potvrdí, ako mu pevná a vysoká topánka úplne zobrala schopnosť citlivo púšťať spojku, pridávať plyn či brzdiť.

Veľa vodičov si preto necháva v aute napríklad žabky na prezutie, lenže pozor, tie na nohe príliš nedržia, takže o bezpečnej jazde nemôže byť reč! Aj keď možno lepšia ako päta opretá o úzky vysoký podpätok, kde sa noha ľahko zvrtne a spôsobí problém.

Alebo šoférovať úplne naboso? Za nás oveľa lepšie aspoň v ponožkotopánkach, ktoré ľahko zrolujete do kastlíka a máte istotu, že nepodklzujú a ochránia nohy pred nečistou cestou či parkoviskom, kam vystúpite po skončení jazdy. No a keby ste sa náhodou v zime obávali chladu od pedálov ako náš večne zamrznutý markeťák Ondra, obujte zimné barefoot topánky a vyrazte! Alebo možno začnú vyhrievať pedále, keď už nám autá ako ID.5 kúria pod sedačkou, na volante, na skle aj zrkadlách.

My v barefootách šoférujeme už roky, takže ich môžeme ako obuv pre vodičov iba odporučiť. Skúsite to tiež?

Zaparkované elektroauto